GİRİT'TE HIRİSTİYAN ÇOCUKLARIN MÜSLÜMAN AİLELERE EVLATLIK VERİLMESİ

Girit anıları ve söyleşileri
Cevapla
Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 2588
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1097 kez
Teşekkür edildi: 28 kez
İletişim:

GİRİT'TE HIRİSTİYAN ÇOCUKLARIN MÜSLÜMAN AİLELERE EVLATLIK VERİLMESİ

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 17 Ağu 2019, 11:10

GİRİT'TE HIRİSTİYAN ÇOCUKLARIN MÜSLÜMAN AİLELERE EVLATLIK VERİLMESİ

Ada'da Müslüman nüfusun teşkilinde,Hıristyan ailelerin çocuklarını,Müslüman ailelere Müslüman olarak yetiştirilmek üzere evlatlık olarak vermek zorunda kalmalarının da payı olduğu görülmektedir.Chiotopulos,bu fiilin Osmanlı makamlarınca gayri ahlaki bulunduğundan dolayı yasaklandığını ve yapanların ağır cezaya çarptırıldığını belirtmektedir.(Chiotopulos,1988:44).Yukarıda belirttiğimiz Resmo Şeriye Sicilleri Defteri'nde bu meseleye dair rastladığımız örnekler,Chiotopulos'un tespitiyle çelişmektedir.Evlatlık (besleme) olarak çocuğunu bir Müslümana verme,kadı kararıyla gerçekleşmekte ve evlatlık alan şahıslar evlat edindikleri çocuğun giyimi kuşamı ve sair masrafları için kadıya günlük nafaka tayin ettirmekteydiler.Resmo Şeriye Sicil Defteri'nde,Amari Kastelli köyünden Manol'un küçük çocuğu Nikolay'nın Ramazan'a;Amnato köyünden Mihali'nin küçük kızı Kali'nin Mustafa Beşe'ye;Amari Kazasının Torona köyünden Kosta Valdi'nin küçük kızı Elena'nın Ahmet Beşe'ye;Sele köyünden Nikola'nın küçük kızı Elena'nın Ali Beşe'ye evlatlık olarak verilmesinin kadı tarafından karar altına alındığı ve sicil defterine işlendiği açık bir şekilde görülmektedir.(Oğuz,2002:65,86,90,92).Bu hukuki süreç,evlatlık verme ve alma fiilinin tamamen meşru olduğunu ortaya koymaktadır.Ama belirtmek gerekir ki,''evlatlık olarak alınan çocuk mirasçı olmaz,ancak vasiyet veya hibe yolu ile mirastan pay alabilir(di)''(Oğuz,2002:37).Chiotopulos'un öne sürmüş olduğu,yasağın,evlatlık verme ve alma ile ilgili olmaktan ziyade,bu konunun istismarına yönelik olduğu kanaatini taşıyoruz.Detorakis,Osmanlı kaynaklarına atıfta bulunarak Girit'in Osmanlı hakimiyetine girmesini takip eden süreçte Ada'da ciddi bir ahlaki bozulma yaşandığını belirtir.Onun bu tespiti,Osmanlı makamlarının hangi fiili gayri ahlaki bulduğu ve yasakladığı ve de bu yasağın,evlatlık edinme ile bir ilişkisi olup olmadığını anlamamıza katkıda bulunacak niteliktedir.Detorakis,Kandiya'dan Kamil Ahmet Paşa'nın bu konuya dair çok ilgi çekici olan bir buyrultu yayınladığını belirtir:

''Müslümanlar,kapatma (metres) ve pesleme (besleme)adı altında Hıristiyan kadınlar arasından seçtikleri kadınlarla gayri meşru bir şekilde evlilik ilişkisi yaşıyorlar ve her gün onlarla zina yapıyorlar,karılarından olmayan bu çocuklar hamamların kapılarına ve camilere bırakılıyorlar,ya da en ücra bölgelere bırakılıp köpeklere yem ediliyorlar,diğerleri de tam tersine inançsızlar tarafından gizli tutulup kiliselerine götürülüyorlar ve böylece bu çocuklar sonsuza kadar inançsızlar dininin karanlığına terk ediliyorlar''(Detokratis,1997:285)

Detokratis'in aktardığı buyrultu da geçen ''pesleme'' kavramı ''evlatlık olarak alınan,ev işlerinde çalıştırılan kız''(TDK,1988) anlamına gelmektedirBundan dolayı,Osmanlı idarecilerinin hışmını çeken mesele,evlat edinme olmaktan ziyade,evlatlık olarak alınan kızların (besleme) cinsel olarak istismar edilmeleri ve bu gayri meşru ilişkşden doğan istenmeyen çocukların durumu olsa gerektir.

Müslümanlaşma sürecinin bir parçası olan gizli Hıristiyanlar (Kripto-Hıristiyan) meselesine de değinmek gerekir.Gizli Hıristiyanlık,Osmanlıların hakim olduğu diğer Rum bölgelerinde olduğu gibi Girit'te de vardı.Bu insanlar,Hıristiyan inancına gizli olarak sadık kalırken,sosyal yaşamlarında bir Müslüman gibi davranmaktaydılar.Bu döneme dair Girit nüfusunun üzerine dahi kesin bilgiler vermenin imkansız olduğu,bundan dolayı da ancak birbirini tutmayan tahminlerde bulunulduğu düşünüldüğünde,kendini gizleyen Hıristiyanların sayısına dair bir yaklaşımda bulunmak daha da imkansız olsa gerektir.Bir çok kaynağın üzerinde birleştiği bilgi,1821 Hellen İhtilali patladığında birçoklarının ve bir kısım hatırlı Müslüman ailelerin eski dinlerine geçtikleridir (Chiotopulos,1988:46)


Not:Türkiye'de bulunan Resmo Şeriye Sicillerini inceleyen Adıyeke'nin bu belgelere dayanarak yaptığı tahmin için baakınız:Adıyeke,Nuri.2006:74-75
Mustafa YAVUZ
Demokratik İhtilaller Çağında GİRİT kitabı.
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 2588
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1097 kez
Teşekkür edildi: 28 kez
İletişim:

Re: GİRİT'TE HIRİSTİYAN ÇOCUKLARIN MÜSLÜMAN AİLELERE EVLATLIK VERİLMESİ

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 17 Ağu 2019, 11:15

Amacımız bu güne kadar yayınlanmış olan Lehte ve aleyhte bütün kitaplardan ve belgelerden yararlanmak ve okuyucuya Girit'i sunmaktır.
Saygılarımızla
Admin
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Cevapla

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 2 misafir