GİRİTLİ İdil Çimrin

Girit Mutfağı
Cevapla
Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 3124
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 28 kez
İletişim:

GİRİTLİ İdil Çimrin

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 08 Kas 2019, 16:32

GİRİTLİ

İdil Çimrin
kurs2.jpg
kurs2.jpg (40.44 KiB) 37 kere görüntülendi
Herkese Merhaba,

Ben 1. Kuşak Girit mübadili ailelerden birinin kızıyım. İzmirli olan ailem hala Girit kültürünü takiben bir eğitim anlayışı ile benim bugünlere gelmeme yardımcı oldular diyebilrim.
Çocukluğumdan beri pilavın zeytinyağı ile yapıldığı, zeytinyağlı yemeklerin çoğunlukla bulunduğu, otların taze haşlanmış salata olarak ya da zeytinyağlı yemek olarak sunulduğu sofralarda Giritli yemek kültürünü gözlemledim.

Dolayısıyla bu kültürü özümsedikten sonra ileriki yaşlarımda yöresel mutfaklar ve dünya mutfaklarıyla ilgilenmeye başladım. Bu ilgim tutku haline dönüştüğünde ise mesleğim olan hukukçuluğun yanı sıra mutlaka mutfakla ilgili birşeyler yapmak zorunda olduğumu farkettim. Önüne geçemediğim ve hiçbir şeye değişemediğim bir aşk gibiydi. Sürekli okudum. Denedim. Yanıldım. Gelişimime ailemde ve çevremde kimse inanamıyordu. Tencereler ve tavalar ile o derece güçlü bir bağımız oluşmuştu. Bana ayrılan bu köşede sizinle bugüne kadar biriktirdiğim ve hala birktirmeye devam ettiğim bilgileri paylaşabilme ihtimalim şimdi beni inanılmaz mutlu ediyor.

Ben Giritli olmaktan gurur duyan Girit tutkunu biriyim. Hala devam eden yemek programımda da sürekli Girite olan aidiyet tutkumu hissettirdiğimi farkediyorum ancak elimde değil. Önümüzdeki haftalarda D-Smartta yayınlanmakta olan Yemek Kursu Programından görüntülerimi de sizinle paylaşacağım.

Daha küçücük yaşlarıma dönecek olursam, o yıllarda dahi haşlanmış otların üzerine zeytinyağı ve limon ilave etmem gerektiğini bilirdim. Bu ilk yazımda sizlere biraz Girit beslenme alışkanlığından bahsetmek istiyorum.

Belki aranzıda sıklıkla duyan olmuştur. Giritliler içni vazgeçilmez yiyecekler arasında en başta otlar gelir. Protein ve karbonhidrat bakımından fakir olan bu besinler pek az yağ içerdiklerinden su oranları yüksektir ve bu sebeple otlar, insanları beslemekte, sağlıklı tutmakta ve aynı zamanda onları doğayla bütünleştirmektedir. Giritlilerin bu nedenle en uzun yaşayan insanlar olduğu söylenir.

Çocukluğumda babaannemin yada annemin elinden tutup semt pazarlarında belirli yerlerde ve belirli kişilerce satılan ot pazarlarına gittiğimi hatırlıyorum. Otçulardan otları itina ile satın alırdık. Otçular, otları tanıyabilen ihtisas sahibi kişilerdi. Çoğu otları kendilerine toplarlar ve satarlardı.

Otların en bol olduğu mevsim ilkbahardı. İlkbaharda o kadar cok ot salataları ve yemekleri tüketirdik ki birbirimize fazla ot yediğimizden dolayı ‘Keçi’ lakabı takardık. Bazı Giritlilere hangi otlardan yedikleri sorulduğunda keçinin yediği her otu yediklerini söylerler, çünkü, keçi, ağzının tadını bilen, otları tanıyan ve seçen temiz ve titiz bir hayvandır.


Girit Türklerinin ota düşkünlükleri ile ilgili olarak çeşitli kıssalar anlatılmaktadır: Bir Giritli ile bir inek tarlaya girmişler. Tarla sahibinin oğlu babasına koşarak; - Baba, bir inekle bir Giritli tarlaya girmiş ne yapayım? diye sormuş. Babası da; ineğe dokunma doyunca çıkar. Fakat Giritli hepsini toplar gider. Onun için sen Giritliyi çıkar diye cevap vermiş.


Kuşaktan kuşağa, kulaktan kulağa bu kültür anlatılmış anlatılmakla ancak, Girit Mutfağının Geleneksel tarifleri bugüne kadar ne yazık ki kapsamlı bir biçimde ele alınmış değildir.

İş bu vaziyetten kendime görev bilip bir Girit Mutfağı kitabı hazırladım. Giritli ismini verdiğim bu kitapta balkabaklı tarifler, zeytinyağlı yemekler, balıklar, deniz ürünlü yemekler, zeytinyağında pişirilen et yemekleri, enginarlı yemekler, otlar, dolmalar, ekmekler, marmelatlardan oluşan toplam 240 Geleneksel Girit Mutfağı tariflerine yer verdim. Kitabım basıldığı zaman büyük bir heyecanla buradan sizinle paylaşacağım.

Umuyorum ki bu derlemem, yeni bir mutfak kültürü öğrenme arayışında olan kimi okuyuculara, Giritli olup kendi yemek kültürü hakkında fikir sahibi olmayanlara ve/ veya konuyla ilgili olsun olmasın, yalnızca merak eden insanlara bir nebzede olsun faydalı olacak.

Şimdilik benden bu kadar..

Sevgilerimle.


https://www.firkete.com/yemek/giritli9
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 3124
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 28 kez
İletişim:

Re: GİRİTLİ İdil Çimrin

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 08 Kas 2019, 16:41

Güzel yemek yapmanın püf noktaları!
gzel-yemek-yapmann-pf-noktalar.jpg
gzel-yemek-yapmann-pf-noktalar.jpg (9.14 KiB) 36 kere görüntülendi
Daha düşük yağ ve kalori miktarları için mutfakta sağlıklı beslenme ilkelerini gözetiyorsanız hazırladığımız 25 öneriye mutlaka göz atın.

"Ne yemek pişiricem?" bir dertEv hanımı iseniz her gün ne yemek pişireceğinizi düşünmekten sıkılmış olabilirsiniz veya evde farklı yaş gruplarından bireyler varsa ve hepsinin özel istekleri varsa işiniz zor.

Organize olmak iyi

Mutfağınızda sağlıklı yemek pişirme temel prensip ise, lezzet ve sağlığı aynı anda yakalamakta güçlük çekiyor da olabilirsiniz. Ayrıca bir de kilo vermeye çalışıyorsanız mutfakta ne pişireceğinizi organize etmek iyice zorlaşmış demektir.

Besinleri doğru pişiriyor musunuz?

Mutfakta daha düşük yağ ve kalori için sağlıklı beslenme genel ilkelerini ve evdeki çocukları da düşünerek 25 farklı öneri hazırladık. Faydalı olması dileğiyle...

1. Sebze yemeği yaparken, bir kilo sebzeye iki yemek kaşığı sıvı yağ koyun. Etli sebze yemeklerinde ise dışarıdan yağ ilavesi yapmanıza gerek yok.

2. Pişirirken yağda kızartma, kavurma yerine haşlama, fırında ızgara veya sulu ısıda pişirme yöntemlerini kullanabilirsiniz.

3. Yemeklere lezzet vermek için sadece yağa ve sosa odaklanmayın. Sebze ve baharatlarla farklı tatlar üretin.

4. Sos ve çorbaları krema yerine düşük yağlı sütle pişirin.

5. Evde tuzu ve yağı daha az tüketmesi gereken birey varsa herkese aynı tencerede yemek pişirin. Daha sonra bir miktar ayırıp tuz ve yağ ilave edin.

Kurabiyeye şeker yerine kuru meyve

6. Kurabiye ve keklerde şeker yerine kuru meyve veya az miktarda pekmez deneyin.

7. Dondurulmuş patatesi kızartmak yerine bir de fırınlayarak deneyin.

8. Yemek pişirmeye zamanınız yoksa sebzeyi haşlayıp salataya karıştırın veya yoğurtla deneyin.

9. Kek ve ya kurabiyelerde yağı azaltmak için yağsız süt tercih edin.

10. Izgaranızı sadece et, tavuk ve balık için değil, domates, biber, kabak, mantar, soğan dahil diğer tüm sebzeler için deneyebilirsiniz.

Tavuğu haşladıktan sonra yağını alın!

11. Tavaya yağ koymadan pişirme yapmak istiyorsanız biraz su damlatın ve kısık ateşte pişirme yöntemi uygulayın.

12. Fırında yağsız pişirme için yağlı kağıttan faydalanın.

13. Tavuğu haşladıktan sonra suyunu, üzerindeki yağı alıp daha sonra sebze veya çorbalarınıza ekleyebilirsiniz.

14. Katı meyve veya sebze sıkacağından çıkan posayı keklerin içine koyarak posa tüketiminizi artırabilirsiniz.

15. Bir yumurta ve iki yumurta beyazını karıştırın. Tavaya yağ yerine çok az su koyup sebzelerle beraber pişirin.

Canınız börek mi istedi?

16. Çay saati canınız börek isterse bir yufka içine üç yemek kaşığı lor peyniri, biraz maydanozla gözleme şeklinde dörde katlayın. Bir tatlı kaşığı zeytinyağ ile üç yemek kaşığı light yoğurdu üzerine sürün ve teflon tavada hafif ateşte iki yüzünü pişirin.

17. Pirinç yerine bulgur tercih edin. Glisemik indeksi düşük olan bulgur, kan şekeri seviyenizi dengeler, içerdiği lif ve proteinler pirince göre daha yüksektir. İki yemek kaşığı bulgur bir ince dilim ekmeğe eşittir.

18. Hamurlu ve yağlı tatlılar yerine meyveleri fırınlayın veya kuru meyvelerle tatlı yapmayı deneyin.

19. Meyve suyundan gelen kaloriyi azaltmak için sulandırın veya maden suyuyla karıştırın.

20. Domates ve soğanı yemeklerde bol kullanın. Kalori değeri düşük, su oranı yüksek olduğu için doyurucudur ve antioksidant kapasitesi yüksek.

21. Et veya tavuğun yanına karbonhidrat içeren patates, pilav yerine kalorisi çok düşük olan mantarı seçin. Soğan, domates ve taze sebzelerle sote edebilirsiniz.

22. Patatesi kızartmak yerine fırında sütle pişirmek çocuklarınız için çok daha iyi bir seçimdir.

23. Yulaf, kepek unu ve kuru meyvelerle kendi müslinizi hazırlayabilir, fındık, ceviz, badem ekleyebilirsiniz.

24. Tarçın şeker ihtiyacını azaltır meyve salatası, bitki çayları ve sütünüzün içine eklemeyi deneyin.

25. Evde mutlaka taze sebze ve meyve bulundurun. Çocuğunuzun atıştırma alışkanlığı varsa salatalık, havuç ve minik domateslere farklı şekiller verin.


https://www.firkete.com/yemek/guzel-yem ... puf-noktas
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 3124
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 28 kez
İletişim:

Re: GİRİTLİ İdil Çimrin

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 08 Kas 2019, 16:46

Lezzetli Bir Bonfilenin Sırrı
bonfile.jpg
bonfile.jpg (96.72 KiB) 36 kere görüntülendi
Bonfileyi Kim Sevmez ki??

Pişirilmesi kolay gibi görünen bonfilenin lezzetini artırmanın koşulları vardır. Etin seçimi, dilimlenmesi, pişirme ısısı ve pişirme süresi çok önemlidir.
Bonfile, dana ve sığır gibi büyükbaş hayvanların sırtının iç kısmında, sokumla antrekot arasında, bir ucu ince, diğer ucu kalınca olan bir et parçasıdır. "Etlerin kralı" olarak değerlendirilen bonfilenin ağırlığı hayvanın büyüklüğüne göre değişebilir. 750 gr. ile 2.5 kg. arasında ağırlığı olan bu etin en makbulü, 1,5-2 kg. gelen parçalarıdır. Bonfile pişirilmeden önce yağ ve sinirlerinden ayrılıp 25-200 gramlık parçalar halinde kesilmeli ve 1,5-2 cm. incelikte hafifçe ezilmelidir. Daha ince hazırlanan bonfile parçaları pişerken kurur ve lezzetsiz olur. Bu incelikte hazırlanan bonfileler ızgara olarak ya da tavada kızartılarak değerlendirilmelidir. Sığır etine oranla yağsız olan dana bonfileyi hazırlarken hafifçe yağlamak gerekebilir. Bonfile, bütün olarak fırında kızartılırsa "rozbif" adını alır.

Bonfilenin değerlendirilmesi

Bir ucu kalın olan ve giderek incelen bonfile; dünya mutfaklarında çeşitli şekillerde değerlendirilir. Örneğin en kalın kısmı biftek ve chateaubriand yapımında kullanılırken, ince kısmına doğru ondan fileto, tournedo ve fileminyon hazırlanır.



https://www.firkete.com/yemek/lezzetli- ... enin-sirri
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 3124
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 28 kez
İletişim:

Re: GİRİTLİ İdil Çimrin

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 08 Kas 2019, 16:50

Gurme yazarımızın Yaşam,Moda,Güzellik,Aşk,Cinsellik,Yemek,Sağlık,Anne,Bebek ve diğer konulardaki yazılarını okumak için aşağıdaki linkini tıklayınız.Bizde kardeşimizi verdiği emek için tebrik ederiz.Saygılarımızla.

https://www.firkete.com/yemek/lezzetli- ... enin-sirri
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Cevapla

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 0 misafir