HANYA MEVLEVİ HANESİNİN KURUCUSU ŞEYH SÜLEYMAN ŞEMSİ DEDE

Girit'te bulunan İbadethaneler
Cevapla
Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 6926
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 27 kez
İletişim:

HANYA MEVLEVİ HANESİNİN KURUCUSU ŞEYH SÜLEYMAN ŞEMSİ DEDE

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 25 Tem 2019, 21:24

67267780_10219780646692801_9098527615416795136_n.jpg
67267780_10219780646692801_9098527615416795136_n.jpg (29.64 KiB) 2869 kere görüntülendi
HANYA MEVLEVİ HANESİNİN KURUCUSU ŞEYH SÜLEYMAN ŞEMSİ DEDE
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

eyuphuseyin konulu mesaj eyuphuseyin tarafından 10 Şub 2020, 21:28 tarihinde silindi.
Mesajı görüntüleyin.

Kullanıcı avatarı
eyuphuseyin
Site Admin
Mesajlar: 6926
Kayıt: 05 Haz 2019, 22:41
Konum: İstanbul
Teşekkür etti: 1098 kez
Teşekkür edildi: 27 kez
İletişim:

Re: HANYA MEVLEVİ HANESİNİN KURUCUSU ŞEYH SÜLEYMAN ŞEMSİ DEDE

Mesaj gönderen eyuphuseyin » 10 Şub 2020, 21:30

KONYA’DAN GİRİT’E BİR ŞEYH AİLESİ

Hanya Mevlevihanesi’nin yarım asırlık tarihinde baba-oğul iki şeyhin posta oturduklarını görüyoruz;Süleyman Şemsi Dede ve Mehmed Şemsadden Dede efendiler.Kurucu şeyhin ikinci oğlu Hasan Hüsnü Dede,mübadeleden sonra İzmir’de uyandırılacak Mevlevihane için Konya merkez asitanesinden meşihat beratı almışsa da kısa bir zaman sonra Türkiye’de tekke ve zaviyelerin kapatılması onun şeyhlik makamına oturmasına imkan vermemiştir.
1.Şeyh Süleyman Şemsi Dede Efendi
Hanya Mevlevihanesi’nin yarım asırlık tarihinde baba-oğul iki şeyh Mevlevihanesi’nin kurucusu Şeyh Süleyman Şemsi Dede Efendi 1828’de (Ramazan 1244) Konya’da Abdürreşit Mahallesi’nde dünyaya geldi.Babası Aşık Osman ziraatle uğraşan,sürü sahibi bir zattır.Şemsi Dede yaz aylarında babasının bağında çalıştı,kışları mektebe devam etti.16 yaşında iken (1259/1843) işi gücü bırakıp Konya Şems-i Tebrizi Dergahı türbedarı Seyyid Emirşah Kaygusuz Abdal Dede’ye intisap etti ve 4 yıl yanında kaldı.Dergahın süpürgeciliği ile başlayan tekke hayatı ve seyrüsülukü devam etti.Bu sırada mektep ve medrese derslerine de devam ederek Kur’an-ı Kerim’i hatmetti,ilmihal,Arapça ve akaid okudu.Kaygusuz Dede onu mürşidi Mehmed Sudi Dede ile de tanıştırdı.Sudi Dede’nin vefatından sonra Mevlana Dergahı’nda çile çıkardı,muhtemelen bu sırada Farsça öğrendi.
1266/1850’de kendisine hilafetname verildi.Sultan Divani Dergahı’na hizmet etmek ve ilim tahsili için Afyonkarahisarı’na gitti ve 4 sene de burada kaldı.Bursa ve İstanbul’a giderek Mevlevihaneleri,ziyaretgahları dolaştı ve yaşayan şeyhlerle görüştü.Ardından Konya’ya döndü (1272/1856),Mevlevi dervişlerine Mesnevi dersleri verdi.1274/1858’de evlendi.
Aydın Güzelhisar Mevlevihanesi şeyhi Horasani Ali Dede’nin vefatı üzerine bu dergahın şeyhliğine tayin edildi.(1287/1870).Bu görevde iken Hanya’daki Mevlevi muhiblerin ısrarlı davetleri üzerine kısa bir müddet için Hanya’ya gitti (1289/1872),daha sonraki yıllar bu gidiş-gelişler devam etti.Müntesipleri çoğaldı.1880 üçaylarında mühipbanının,Hanya idaresinin ve halkın desteği ile geniş bir arazi üzerinde ve zengin vakıflarla kurduğu Hanya mevlevihane’sini hizmete açtı (27 Recep 1297,Miraç Kandili).Vakfiyesini hazırlattı ve tasdik ettirdi.1886’da (23 Zilhicce 1303/9 Eylül 1302)vefat ederek önceden hazırlanan dergaha bitişik (semahanenin solundaki)türbeye defnedildi.Mübadele sırasında naaşı İzmir’e getirildi.
‘’Turabi’’ (Tevazuu dolayısıyla),’’Şem’i’’,’’Nuri’’,’’Niyazi’’ (Niyaz penceresinde kesretle devam’’ettiğinden).’’Abdal’’(Kaygusuz Dede,mürşidi Mehmed Sudi Dede’nin vefatı üzerine ona bedel olmak üzere bu mahlası vermişti.’’Kara Abdal’’,’’Kara Şemsi’’mahlasları olan Şemsi Dede,bir Divançe oluşturacak kadar şiir yazmıştır.Oğlu Hüseyin Arif tarafından yayınlanan Tuhfetu’l-Mesnevi ala Hubbi’l-Haydari ve Divançe-i Kara Şemsi’nin baş kısmında yer alan iki takriz (biri Girit müftüsü İbrahim Şerif diğeri Girit vilayeti mektubi kalemi müsevvidlerinden Halim Neyyir’in ) ve tercümi halden sonra bir kısmı Farsça toplam 88 şiiri,birbirini takip eden iki risale halinde düzenlenmiştir.Divançe’nin son kısmında bazı tarihler,kıtalar,şarkılar ve müfredler de bulunmaktadır.
Hanyevi Şefik Efendi’nin Divançesi’nin baş kısmında da Şemsi Dede’ye ait 14 beyitlik Farsça manzum bir takriz yer almaktadır.
Tuhfetu’l-Mesnevi’nin baş kısmındaki Şemsi Dede hal tercümesini özetleyip veren İbnülemin iki gazelinin metinlerini de vermiştir.Şairliği hakkında fikir vermesi için biz de buraya alıyoruz.

Cür’a-i cam-ı ezelden nüş eden mestaneyim
Teşne-diller var ise gelsün bugün meyhaneyim
Bu vücudum tılsımın hedm eyleyüp kıldım harab
Kaşif-i gencine-i esrar bir viraneyim
Çar unsur bendleriyle şeş cihatım bend edüp
Kuydular darüşşifa-yı dehre bir divaneyim
Arzedince şem-i rüyun ol peri uşşakına
Can ü ser terkin urup bidil yanan pervaneyim
Ten libasın terk ile Şemsi bu dem tecrid edüp
Canı hem canana verdim der hemin cananeyim

HANYA GİRİT MEVLEVİHANESİ

İsmail KARA
Ma ida thelis na su ğo,oste va zis çe nase
Se hrisoprasina dendra,na thetis na kimase.

Sana ne dememi istersin,yaşayıp var olman için
Altın yeşili ağaçların altında,yatıp uyuman için

Cevapla

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 3 misafir